Externe Dienstverlening
Externe Dienstverlening
Elke reguliere school is verantwoordelijk voor de basisondersteuning van de leerlingen. Als de basisondersteuning van de reguliere school niet toereikend is om de ondersteuningsbehoefte van een leerling op medisch-fysiek gebied te beantwoorden, kan specifieke expertise worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband waar de school deel van uit maakt. Binnen elk samenwerkingsverband waar wij bij zijn aangesloten, werken één of meer leerkrachten van de externe dienstverlening van onze school.
De externe dienstverlening beschikt over kennis en expertise op het gebied van onderwijs aan leerlingen met uiteenlopende ziektebeelden of aandoeningen, zoals:
- Cerebrale parese
- Aangeboren en niet-aangeboren hersenletsel
- Spina bifida
- Neuromusculaire aandoeningen
- Metabole aandoeningen
- DCD
- Epilepsie
- Chromosomale afwijkingen
- Oncologische aandoeningen
- Syndromen
- Onverklaarde lichamelijke klachten
Deze ziekten of aandoeningen kunnen binnen het regulier onderwijs leiden tot extra ondersteuningsbehoeften op het gebied van:
- Leren en ontwikkeling
- Sociale en emotionele ontwikkeling en gedrag
- Communicatieve ontwikkeling
- Fysieke en medische ontwikkeling
- De thuissituatie
Ondersteuning
Vanuit diverse disciplines kan expertise worden geboden in de reguliere onderwijssetting. De ondersteuningsvraag bepaalt de inzet van de specialist of combinaties van specialisten.
De externe dienstverlening van Mytylschool Gabriël kan op drie manieren bijdragen:
1. Ondersteuningsbehoeften bepalen
– Ondersteunen bij het formuleren en verhelderen van de ondersteuningsbehoeften.
Om te kunnen bepalen welke interventies door welke disciplines nodig zijn, is het belangrijk inzicht te krijgen in de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Het stellen van gerichte vragen (passend bij het ziektebeeld of de aandoening) en het maken van de juiste analyse moet dit inzicht verschaffen.
Dit kan leiden tot begeleiding op maat en/of kennisdeling.
– In kaart brengen van de consequenties voor de dagelijkse praktijk en het inrichten van het onderwijs in de ruimste zin (inhoud onderwijsaanbod/curriculumaanpassing, onderwijs en zorgorganisatie, huisvesting enz.).
2. Begeleiding op maat
De externe dienstverlening van Mytylschool Gabriël biedt kortdurende, dialoog-gestuurde, flexibele, specialistische en resultaatgerichte ondersteuning op leerling-, leerkracht- en teamniveau.
3. Kennis delen
We delen onze kennis graag. Zo kunnen we in het regulier onderwijs de kennis en vaardigheden die passen bij een ondersteuningsprofiel vergroten.
Andere instanties (te denken valt aan praktijken voor remedial teaching, peuterspeelzalen, huiswerkbureaus, opvoedbureaus e.d.) kunnen ook een beroep doen op de kennis en expertise van de externe diensterverlening. We kunnen vragen beantwoorden over (de begeleiding van) kinderen met een lichamelijke beperking of langdurige ziekte.
Door middel van workshops, symposia en cursussen op locatie verzorgen onze gespecialiseerde medewerkers nascholing op maat van een team, school of samenwerkingsverband.
Specialistische ondersteuning
Naast de expertise van de leerkrachten externe dienst, kan er ook vanuit diverse andere disciplines expertise worden geboden.
De ondersteuningsvraag bepaalt de inzet van de specialist of een combinatie van specialisten. Soms is specialistische ondersteuning nodig van een ergotherapeut, fysiotherapeut, maatschappelijk werkende, gedragsdeskundige of vakleerkracht sport en beweging. Deze ondersteuning is door ieder samenwerkingsverband aan te vragen of in te kopen. Specialistische ondersteuning kan worden ingezet op het gebied van onderzoek en advies.
De kinderfysiotherapeut kan scholen, leerlingen en leerkrachten adviseren over het stimuleren van de optimale ontwikkeling bij motorische en functionele problemen in de ontwikkeling. Binnen de externe dienst richt de fysiotherapeut zich op onderwijs en stage-gerelateerde problemen.
De kinderergotherapeut stelt leerlingen in staat om dagelijkse activiteiten op school zo goed en zelfstandig mogelijk en met plezier uit te kunnen voeren en daarbij voorwaarden te scheppen voor verdere ontwikkeling van de schoolse vaardigheden. De adviezen worden zo praktisch mogelijk en op maat gegeven, passend bij de situatie van de leerling in de klas.
De gespecialiseerde leerkracht sport en beweging adviseert en begeleidt leerkrachten/docenten en leerlingen binnen de lessen sport en beweging, zodat de leerling kan participeren op zijn eigen niveau en binnen zijn eigen mogelijkheden.
De gedragsdeskundige kan worden geconsulteerd door de medewerkers van de externe dienst voor vragen ten aanzien van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs die ondersteuning en begeleiding behoeven op het gebied van leren-leren, didactische vaardigheden, sociaal-emotioneel functioneren (handicap-acceptatie, sociaal welbevinden) en zelfredzaamheid. De gedragsdeskundige heeft hierin een adviserende en geen uitvoerende rol. In overleg met het samenwerkingsverband kan een vraag voor diagnostisch onderzoek opgepakt worden.
RE-FIT training
Bij verzuim van leerlingen door aanhoudende lichamelijke klachten, kan de ondersteuningscoördinator van de VO-scholen de leerling aanmelden voor een RE-FIT training.
Deze RE-FIT training is gericht op het voorkomen of terugdringen van schoolverzuim. De training is bestemd voor jongeren op het voortgezet onderwijs en bovenbouw basisonderwijs met lichamelijke klachten, zoals chronische pijn en vermoeidheid.
Tijdens de training krijgt de jongere inzicht in wat hij/zij doet en aan kan. De jongere leert de vicieuze cirkel van klachten te doorbreken en richting te geven aan zijn/haar leven. De jongere krijgt inzicht in de factoren die de klachten in stand houden en leert daarvoor oplossingen te vinden. We streven ernaar om het activiteitenniveau weer in balans te brengen. Het doel is het terugbrengen van schoolverzuim, zodat het reguliere schoolprogramma gevolgd kan worden.
Deze training wordt in een groep en individueel aangeboden, door medewerkers van de externe dienst.